Groen rijden? Een elektrische auto (EV) kopen is geen goedkope grap. Deze auto’s zijn vrij duur in de aanschaf en qua verzekering kies je logischerwijs ook niet voor de minste dekking wanneer je zo’n dure bak voor de deur hebt staan. Daarnaast moet je je auto van (groene) energie voorzien. Toch zal de wereld eraan moeten geloven. Volgens Onderzoeksbureau BloombergNEF moet in 2038 de laatste gas-, diesel- of benzineauto worden verkocht.
Noodzaak voor verandering van wagenparken
Dit is volgens het onderzoeksbureau nodig om het klimaatakkoord te halen. Dit akkoord stelt dat we in 2050 klimaatneutraal moeten zijn om zo de opwarming van de aarde te beperken. Om dat te verwezenlijken, moet de verkoop van niet-duurzame auto’s echter al in 2038 stopgezet worden. Daarna mag enkel nog in 'groene' auto's gehandeld worden. De occassionmarkt is gegroeid en de laatste nieuw verkochte 'grijze' auto’s zullen dus nog een tijdlang op de wegen rondrijden.
Liggen we op koers?
Hoe staat het er nu voor? Met tweewielers en bussen is het goed gesteld. Tegenwoordig zijn veel scooters elektrisch en busbedrijven zijn ook druk bezig met de overstap op elektrisch rijden en rijden op waterstof. Waar het aankomt op vrachtwagens en personenauto’s is er nog veel ruimte voor verbetering volgens BloombergNEF. Anders wordt het 2038-doel behalen onmogelijk. De koers is met enig detail uitgestippeld. Zo moet er in 2030 al een grote ommekeer zichtbaar zijn. In dit jaar moet maar liefst 61 procent van de passagiersvoertuigen die nieuw verkocht worden emissievrij zijn. In 2035 moet dit percentage gestegen zijn naar 93 procent.
Alle landen moeten eraan geloven
Het klimaatakkoord is een wereldwijd akkoord. In sommige landen is de verandering in wagenparken al duidelijk zichtbaar. In andere landen zijn EV's en andere emissievrije voertuigen schaars of helemaal niet beschikbaar. Toch zullen ook minder rijke landen de overstap moeten maken om het 2038-doel te bereiken. Volgens BloombergNEF zouden de armere landen niet aan hun lot overgelaten moeten worden. De rijkere landen moeten verantwoordelijkheid nemen en andere landen helpen en stimuleren om hun wagenparken te vergroenen.
Is het 2038-doel haalbaar?
2038 lijkt wellicht ver weg, maar niets is minder waar. Stappen moeten nu ondernomen worden om het beoogde doel te behalen. Het rapport van BloombergNEF schetst een beeld waar velen inmiddels bekend mee zijn: verduurzamen (volgens schema) is mogelijk, maar alleen als er nu gehandeld wordt. Hiervoor is het nodig voor overheden om strenge eisen te stellen voor zowel bedrijven als particulieren. Het is laat, maar nog niet te laat.