Lidl en Kipster laten broertjes legkippen opgroeien

Gepubliceerd op 4 mei 2021 om 11:26

Waar legkippen zijn, komen evenveel haantjes ter wereld. Het is gebruikelijk om ze direct te doden, want hanen leggen (uiteraard) geen eieren. Pluimveehouder Kipster laat broertjes van legkippen wel opgroeien. Na een leven van zo’n 100 dagen* gaan ze naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die bij Lidl in de schappen komen te liggen.

De legkip kun je zien als een marathonloper: zo lang mogelijk dient ze zoveel mogelijk eieren te leggen. Vleeskippen zijn sprinters: ze dienen zo snel mogelijk zo hard mogelijk te groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector nu eenmaal meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu.

Oplossing haantjesprobleem

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. Kipsterkippen waarderen organische reststromen op tot hoogwaardige voedsel voor mensen. Zo leveren de hanen en de hennen een bijdrage aan de strijd tegen voedselverspilling, terwijl een reguliere vleeskip het circulaire voer in deze vorm niet of nauwelijks aankan.

*Een gangbare vleeskip leeft 42 dagen, een biologische zo’n 75.