Heftige documentaire over Chinese bontindustrie

Gepubliceerd op 10 januari 2020 10:19

Donderdag 9 januari heeft zangeres Famke Louise, in samenwerking met Bont voor Dieren en Videoland, de documentaire Bont Girl gelanceerd in de Westergasfabriek in Amsterdam. Aanvankelijk werd gecommuniceerd dat zij een kledinglijn met bont zou lanceren, maar dit bleek een ludieke actie om aandacht te vragen voor de documentaire.

Een 'activist' rende tijdens de lancering het podium op en besmeurde Famke Louise met rode verf. Vervolgens startte de documentaire. Nadat Famke Louise in 2018 was uitgeroepen tot Dom Bontje, wilde zij met eigen ogen toezien hoe de bontindustrie in China eraan toe gaat.

Veel bont dat in Nederland wordt verkocht, is afkomstig uit China. In de documentaire is onder andere te zien hoe bontdieren leven in kleine, smerige kooien en hoe zij worden behandeld. Ook wordt getoond hoe een pas gedode wasbeerhond wordt gevild. Famke Louise: “Ik had destijds totaal geen besef van het leed in de bontindustrie. Met deze documentaire hoop ik dat andere mensen ook wakker worden en geen bont meer dragen. Het was nodig om het opzetten van een kledinglijn als dekmantel te gebruiken. Hierdoor kregen we toegang tot de bontmarkten en -boerderijen in China”. In de documentaire vertelt Famke Louise met tranen in de ogen dat zij begrijpt waarom ze genomineerd was voor Dom Bontje. Ze geeft aan dat het een domme keus is geweest van haar om bont te dragen.

Geen ‘Fashion Girl’, maar ‘Bont Girl’

Het idee om onze campagneleider Moranni te Winkel, in de vorm van een ‘activist’, het podium op te laten rennen om Famke Louise onder te sprayen met rode verf, kwam van haar zelf. Bont voor Dieren zat in het complot en de jas van konijnenbont die ondergespoten werd, had ze gekregen van de stichting. De medewerker van Bont voor Dieren die het podium oprende, werd vervolgens door de beveiliging weggevoerd. Tot aan het moment dat de documentaire begon, wist niemand van de genodigden dat dit zou gebeuren.


«   »