Nieuwe onderwijsorganisaties over het klimaat

Gepubliceerd op 27 november 2019 09:48

Als direct gevolg van de klimaatacties door scholieren, leggen vrijdag 29 november twee nieuwe onderwijsorganisaties hun statuten vast. Teachers for Climate is een docentenorganisatie die zich hard maakt voor verduurzaming van het curriculum en de schoolomgeving. De docenten werken samen met de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs. Deze gaat hen ondersteunen met actuele wetenschappelijke kennis over klimaatverandering en de vertaling van duurzame ontwikkelingen naar de inhoud van de schoolvakken.

Teachers for Climate ging in het voorjaar van start om de bekritiseerde klimaatspijbelacties van Youth for Climate en Fridays for Future moreel te ondersteunen. In juni volgden Kamervragen over de docenten die het spijbelen van hun leerlingen openlijk aanmoedigden.

Inmiddels is de organisatie volledig geaccepteerd. In het voorjaar staan bijeenkomsten door het hele land gepland. Hier kunnen docenten netwerken met duurzame collega’s en ondersteuning krijgen van partners als Scientists for Future (wetenschappelijke kennis), Leren voor Morgen (platform voor duurzaam onderwijs), Eco-Schools (whole school approach en certificering), Spark the Movement (leren voor circulaire economie) Time is Now Foundation, Duurzame PABO, Fossielvrij Onderwijs en de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs.

De Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs gaat vakdocenten en scholen bijstaan met specifieke trainingen, thema-avonden en studiedagen. Het doel is om actuele feiten over het veranderende klimaat en duurzame technologische en maatschappelijke ontwikkelingen direct te vertalen naar het onderwijs. De academie werkt samen met docenten, wetenschappers en het bedrijfsleven en is onder andere toegevoegd aan het samenwerkingsverband Circulair Friesland.


«   »