Online bestellen en retourneren: hoe duurzaam is dit eigenlijk?

Gepubliceerd op 29 april 2019 17:15

Pakketdiensten en fietskoeriers rijden af en aan, terwijl de normale postbode steeds minder werk heeft. Winkelen op het internet wordt ons steeds eenvoudiger gemaakt. Van gratis verzenden tot gratis retourneren, van Ideal-betalingen tot achteraf betalen. Met een paar drukken op de knop heb je de nieuwste spullen binnen een dag in huis en als je niet tevreden bent, dan stuur je het toch gewoon weer retour?

 

De gevolgen van online winkelen

Door onze drukke agenda's hebben we nog nauwelijks tijd om boodschappen te doen, laat staan dat we weg kunnen om een nieuwe broek te passen en te kopen in een fysieke winkel. Gelukkig is er internet en daarmee dé oplossing voor ons probleem: de webwinkel. We bestellen boodschappen en kleding, cadeautjes en nieuwe laptops. Super handig en voor een deel ook duurzaam, want er is vaak alleen een magazijn en geen fysieke winkel. Dat scheelt in energiekosten. Bovendien hoeven we met de auto de stad niet meer in en dat scheelt ook in CO2-uitstoot.

 

Het is echter gebleken dat er door online winkelen veel meer verkeersbewegingen zijn dan bij fysiek winkelen. We hebben geen gevoel bij de weg die onze bestelde producten hebben afgelegd over de onstuimige oceanen in een containerschip. We staan ook zelden stil bij de groei van consumptie van nieuwe artikelen, die per definitie niet duurzaam is. Als laatste denken we wellicht gemakkelijk over een gratis retour.

 

Retouren is nooit gratis

Een tijdje geleden schreef de NOS uitgebreid over de gevolgen van het online winkelen, en met name over de gevolgen van het retourneren van pakketten. Het blijkt dat Nederlanders onder Europeanen de meeste pakketjes retour zenden. Ook al lijkt een retourzending gratis en onschuldig, er zit een hoop werk en geld achter.

 

Het pakket moet opnieuw door een bezorgdienst naar het magazijn worden gebracht. Aldaar moet het worden geïnspecteerd en fris gemaakt voor de eventuele volgende klant. Als het fris genoeg is en niet kapot, moet het worden opgevouwen en ingepakt en terug naar het magazijn. Als het niet meer kan worden verkocht, gaat het bij het afval of wordt het tegen korting verkocht. Al met al kost het retourneren €12,50.

 

Steeds verder van de bron

Als je winkelt vanaf een beeldscherm, ben je niet erg verbonden met het product, het verhaal en de mensen erachter. Het artikel is (nog) niet tastbaar. Je kunt de stof niet voelen bijvoorbeeld en dat zorgt ervoor dat we niet emotioneel betrokken zijn bij het product. Je staat ver af van de persoon die het inpakt en bezorgt, maar ook van degene die het in elkaar heeft gezet, die de katoen heeft geplukt of de zaadjes van de katoenplant heeft geplant. Al is dat laatste natuurlijk meestal het geval. Als je iets op internet bestelt, sta je nog iets verder van de bron af en dus van onze aarde en de bewoners. Gelukkig zijn er nog steeds fysieke winkels, waar je kunt voelen, zien, ruiken, proeven en weet dat je het juiste product koopt.


«   »