Einde Try Vegan, wat is de impact na 1 maand?

Gepubliceerd op 31 oktober 2018 16:10

1 november, World Vegan Day, is het einde van Try Vegan, een campagne van EVA vzw en BE Vegan die zoveel mogelijk mensen wil inspireren om meer plantaardig te eten.

Meer dan 4300 deelnemers gingen de uitdaging aan om vanaf 1 oktober, World Vegetarian day, tot 1 november, World Vegan Day, zoveel mogelijk plantaardig te eten. De lancering ging niet onopgemerkt voorbij in de pers.

Motivatie en impact

Er zijn verschillende motivaties onder de deelnemers, want plantaardig eten is zowel goed voor je eigen gezondheid als voor het milieu en de dieren. Door 1 maand vegan te eten, red je bijvoorbeeld al 7 dierenlevens. Alle deelnemers aan Try Vegan bespaarden in één maand tijd samen meer dan 30 000 dierenlevens en meer dan 1000 ton CO2 ten opzichte een gemiddeld dieet. (Meer info op afbeelding in bijlage)

Uit de reacties van de vorige editie van Try Vegan blijkt dat de campagne effect heeft op de eetgewoontes van de deelnemers. 70 % van de deelnemers aan de editie in februari die na 6 maanden onze bevraging invulden, geeft aan dat ze momenteel bijna altijd of regelmatig plantaardig eet. Voor hun deelname aan de campagne was dat 32 %.

En we kregen ook veel positieve reacties van de deelnemers van Try Vegan:

  • “Ik voel me er supergoed bij en heb al vele nieuwe smaken leren kennen.”
  • “Jullie hebben mijn ogen geopend naar lekker en voor mij onbekend eten!”
  • “Top campagne, ik ben erdoor vegan geworden. Als het 1 maand lukt, lukt het altijd!”

«   »