Fles recht uit de vuilnisbak

Gepubliceerd op 17 april 2018 13:33

Ecover lanceert haar allereerste afwasmiddelfles van 100% gerecycled plastic én 100% recyclebaar: een doorbraak in de strijd tegen wegwerpplastic

Plastic. Al meer dan 100 jaar gebruikt in ons dagelijks leven, maar enorm vervuilend voor ons water en milieu. Toch wordt er iedere minuut een miljoen plastic flesjes gekocht en dit aantal stijgt in 2021 met maar liefst 20 procent. Hier moet verandering in komen, aldus Ecover. De schoonmaakpionier ontketent vandaag een Clean World Revolution met de lancering van haar nieuwe afwasmiddelfles. Gemaakt van 100% gerecycled plastic én 100% recyclebaar is deze fles een doorbraak in Ecovers missie om tegen 2020 al haar verpakkingen van 100% hergebruikt plastic te maken.


Not a virgin

Al sinds 1979 is Ecover een pionier in hart en nieren; het bedrijf introduceerde toen al het allereerste fosfaatvrije waspoeder. Het merk gelooft dat we het gebruik van plastic volledig moeten herzien en een halt moeten toeroepen aan het gebruik van materialen die onverwoestbaar zijn of die maar voor een klein gedeelte hergebruikt kunnen worden. Daarom richtte het bedrijf zich de afgelopen jaren volledig op innovaties op het gebied van gerecyclede plastic verpakkingen. In het huidige productassortiment gebruikt Ecover 75% PlantPlastic voor hun flessen en in 2014 lanceerde het merk voor het eerst de limited edition Ocean Bottle.

Met de nieuwe fles bewijst Ecover dat plastic afval wel degelijk waarde heeft. Het plastic dat is gebruikt is transparant, omdat dit makkelijker herbruikbaar is dan gekleurd plastic. De ecologische voetafdruk is 70% lager dan wanneer nieuw plastic zou zijn gebruikt. Volgend jaar gaat het merk voor het eerst gerecyclede materialen gebruiken in haar flesdoppen en zich inzetten voor meer faciliteiten die deze doppen daadwerkelijk omzetten in (her)bruikbare materialen. De huidige doppen zijn al ontworpen met minder plastic, waardoor het bedrijf jaarlijks 14 ton polypropeen plastic bespaart in het productieproces. Daarnaast start Ecover dit jaar met tests om een nieuwe generatie afbreekbare materialen te gebruiken in plaats van plastic. Een belangrijke en veelbelovende stap om de strijd tegen plastic afval naar een nog hoger niveau te tillen.

 

#LetsLiveClean - DIY-tips om het verschil te maken in de Clean World Revolution

  • Doe mee aan de nieuwste trend uit Scandinavië, plogging, en raap tijdens het joggen zwerfafval op – zorgt voor extra gewicht én extra training!
  • Be a messenger en steel de show met andere merken die ook het verschil maken; de coole zonnebrillen van W.R.YUMA gemaakt van plastic afval, de stoere tote bag van Yaco van duurzaam denim, en de duurzame waterfles van Dopper.
  • Sharing is caring. Heel veel producten hoef je niet nieuw te kopen; deel je eigen spullen of kijk of je ze kunt lenen van je vrienden of buren, bijvoorbeeld via peerby.com.
  • Party responsibly! Weg met de glowsticks, glitter en plastic rietjes; hallo, bamboerietjes, eetbare bordjes en zelfgemaakte versieringen van oud papier en plastic.

De nieuwe afwasmiddelfles is verkrijgbaar in de geurversies Citroen & Aloë Vera, Kamille & Clementine, Lelie & Lotus of Granaatappel & Vijg, en in de nieuwste Zero variant (parfumvrij). De nieuwe retro-look van de fles is een knipoog naar de originele, eerste Ecoverfles en herinnert aan de missie waarmee het merk 40 jaar geleden begon: het opschonen van onze planeet. De flessen zijn vanaf nu beschikbaar bij Albert Heijn en bij sommige natuurvoedingswinkels. Richtprijs afwasmiddel 450 ml: €2,19.

Meer informatie vind je op de site van Ecover.

 


«   »